foto1
Jakis tekst
foto1
Jakis tekst
foto1
Jakis tekst
foto1
Jakis tekst
foto1
Jakis tekst


 

Wypalone i wypolerowane powierzchnie łożysk, odrzutników olejowych mogą być wynikiem pojawiających się w krótkich odstępach czasu cyklicznych 4-5 sekundowych spadków ilości i ciśnienia oleju dostarczanego do układu łożyskowania turbosprężarki. Należy podkreślić, że olej jest w tym przypadku czynnikiem smarującym oraz jednocześnie chłodzącym. Przyczynami mogą być:

- zaniżone parametry smarowania,

- obecność paliwa lub płynu chłodzącego w oleju,

- nieumiejętne pierwsze uruchomienie silnika po wymianie turbiny lub jej regeneracji,

- montaż naprawionej części bez odpowiedniego zalania jej olejem,

- wymiana oleju oraz filtra.

 

 

Sytuacja w której wysoka temperatura z kolektora wydechowego lub korpusu wydechowego przechodzi na obudowę łożyskowań turbosprężarki powoduje wypalanie oleju i może powodować zapychanie kanałów olejowych w łożyskach.

Wysoka temperatura spalin lub natychmiastowe wyłączania silnika po intensywnej jeździe są źródłem obecności węgla ze spalonego oleju. Po intensywnej jeździe radzimy Państwu odczekać kilkadziesiąt sekund, czas ten pozwoli na choć częściowe wystudzenie turbiny. Zwęglony olej może być również przyczyną zapychania otworu spływu oleju z obudowy łożyskowań, w wyniku jego obecności zachodzi proces tarcia, które doprowadza do uszkodzeń elementów składowych tej części. Możliwe powody:

- olej silnikowy niskiej jakości lub źle dobrany z pominięciem zaleceń producenta silnika,

- natychmiastowe wyłączanie silnika po intensywnej jeździe,

- zużyty/zapchany filtr powietrza,

- zbyt duże przebiegi na niewymienionym oleju silnikowym,

- zużyte wtryskiwacze,

- niskie parametry smarowania,

- źle działający układ wypalania sadzy z filtra cząstek stałych,

- nieprawidłowy spływ oleju z turbosprężarki spowodowany niewystarczającym odpowietrzeniem skrzyni korbowej lub uszkodzony układ odmy.

 

 

 

Mechaniczne uszkodzenia przez materiał obcy wpadający do korpusu wydechowego lub ssącego turbosprężarki będą widoczne na wirniku lub kole kompresji. W przypadku tych uszkodzeń musimy pamiętać o bezwzględnym sprawdzeniu drożności i czystości przewodów kolektora ssącego oraz wydechowego. Ważnym elementem eksploatacji samochodu jest również terminowa i regularna wymiana filtra powietrza. Dzięki temu unikniemy wysokich kosztów napraw w przyszłości.

 

 

Zarysowania na powierzchni łożysk, na bieżniach łożyskujących wirnika i w korpusie turbosprężarki świadczą o zanieczyszczeniach znajdujących się w oleju. Wytarcia powodują powiększenie się luzów osiowych i promieniowych co w konsekwencji może doprowadzić do całkowitego uszkodzenia turbiny. Aby uniknąć tych uszkodzeń należy wymieniać olej oraz filtry zgodnie z dokumentacją producenta samochodu. Uszkodzenia te mogą powstawać w wyniku:

- zapchanego, uszkodzonego lub wątpliwej jakości filtra olejowego,

- źle dobranego oleju silnikowego - niezgodnego z zalecaniami producenta,

- zużytej jednostki napędowej,

- nieregularnej wymiany oleju.

 

 

 

 

       

Zaniżone parametry smarowania, w tym spadek ciśnienia oleju powyżej 5-10 sekund powoduje wytarcie i wypolerowanie powierzchni łożysk oraz pozostawia przebarwienia świadczące o problemach w układzie smarowania. Niedobór ciśnienia oleju może być spowodowany:

- uszkodzonym/zgiętym przewodem zasilającym turbosprężarkę,

- zużytą/uszkodzoną pompę olejową,

- niskim poziomem oleju.